YRITYKSEN HISTORIA

LIFELINE DRUMMERS – rumpukoulu lyhyesti (kopioitu vanhoilta sivuilta):
Nimeni on Sami Heino ja olen tämän yrityksen perustaja. Lifeline Drummers- rumpukoulu aloitti toimintansa vuonna 1999 syksyllä, noin vuoden suunnittelutyön, sekä puolen vuoden rakennusperiodin jälkeen. Rumpukoulu sijaitsee Turun keskustassa Maariankatu 8:ssa sisäpihalla kellarikerroksessa. Rumpukoulusta löytyy huipputason rumpusettien lisäksi mm. toimiva studio, kolme bändeille soveltuvaa harjoitustilaa, odotushuone, sekä WC, huoltohuone ja varasto. Yhteensä noin 200 neliömetriä äänieristettyä ja akustoitua tilaa.

Kuluneiden vuosien aikana on oppilaita käynyt rumputunneilla yli 200. Normaalisti vakiotunneilla käy noin 30-40 oppilasta viikossa. Ikäjakauma on n. 7 - 50, suurin osa heistä on 10 – 20 vuotiaita poikia ja tyttöjä. Jotkut heistä opiskelevat muutaman kuukauden ja toiset useamman vuoden ajan. Aloittelijoiden lisäksi tunneilla käyvät myös pitkälle edistyneet soittajat. Monet entiset ja nykyiset oppilaani edustavat taidoillaan Turun alueen terävintä kärkeä ja kestävät niin valtakunnallisen kuin kansainvälisenkin vertailun omissa ikäluokissaan.

Jos olisin vuosia sitten toiminut yleisten asenteiden ja mielipiteiden mukaan, niin tätä rumpukoulua ei olisi koskaan syntynytkään. Esimerkiksi rumpukoulun toimintasuunnitelmassa esitettyjä laadukkaita soittimia ja isojen tilojen äänieristyksiä pidettiin ylimitoitettuna ja aivan liian kalliina. Toiseksi oltiin yleisesti sitä mieltä, että hintakilpailu EU:n, valtion ja kaupungin rahallista tukea nauttivien oppilaitosten kanssa olisi ylivoimaisen vaikeaa. Rahoituksen saaminen oli siis hankalaa. Eikä mikään ihme, sillä ihan lähipiiristäkin, sekä muiltakin alan toimijoilta sain osakseni epäilyjä.

Onneksi sain vakuutettua oman äitini uskomaan näkemyksiini. Hänen henkilökohtaisella lainatakauksella sain pankista rahoituksen ja pääsin hyvään alkuun. Hyvän startin jälkeen parin vuoden kuluttua Kinopalatsin rakennustöiden yhteydessä tapahtui vahinko. Rakennustyömaan vieressä taloyhtiön parkkialueen pihankansiremontti aiheutti mittavan vesivahingon rumpukoulussa, ja oli kaataa koko toiminnan. Syynä oli selvä rakennusurakoitsijan virhe ja laiminlyönti.

Jouduin taistelemaan melkein vuoden vahingonkorvauksista suurta rakennusfirmaa vastaan käytännöllisesti katsoen yksin. Silloinen vakuutusyhtiöni irtisanoutui korvauksista heti, viitaten vakuutussopimuksessa olleeseen pykälään ja rakennusurakoitsija yritti vain päästä halvalla. Lopulta taistelun jälkeen kohtuullinen vahingonkorvaus myönnettiin asianajajan avulla, mutta periaatteessa jouduin aloittamaan kaiken uudestaan. Menetin suuren osan asiakkaistani erinäisten käytännönongelmien takia. Erityismaininta täytyy antaa vuokranantajalle taloyhtiö Kauppiaskatu 13 ja taloyhtiön isännöitsijälle Ismo Ingmanille. Ilman näiden tahojen ymmärtävää suhtautumista ja apua, konkurssi olisi ollut varma. Lämmin kiitos heille.

Rumpukoululla ei siis ole ollut helppoa selviytyä, mutta tämä on ollut mahdollista vain sitkeällä itseluottamuksella ja määrätietoisella työllä. Aivan kuten alussakin osoitin epäilijöille että he ovat olleet väärässä, sitten vesivahingosta selviydyttyäni tein sen toistamiseen. Nyt uskoisin että olen saavuttanut ainakin muusikkopiireissä pysyvän ja uskottavan aseman. Kilpailuvaltteja ovat mm. koulun sijainti keskellä kylää, oma pitkä omistautuminen asialle ja soittokokemukseni, asiakaslähtöisesti toteutetut ja yksilöllisesti räätälöidyt käytännön läheiset opetussuunnitelmat, sekä laadukkaat opetusvälineet. Esim. aloittelijoiden ei ole tarvinnut heti hankkia omaa instrumenttiaan vaan heillä on ollut käytössä erillinen harjoituspaikka ja rumpusetti rumpukoulun tiloissa. Toimitilojen edullinen vuokrahinta ovat myös selviytymisen perustana. Valitettavasti suomalaisia ihmisiä vaivaava peruskateus ja pakonomainen tarve saada kaikki puoli-ilmaiseksi, aiheuttaa vieläkin päänvaivaa, mutta se on aivan normaalia kaikessa bisneksessä.

Uusi yrityksen laajennus luo uusia ratkaisumalleja tulevaisuuden ongelmiin. Pitkän harkinnan ja toiminnan kautta, olen vakuuttunut alkuperäisen suunnitelmani mukaisesta monipuolisesta musiikin alan yrityksen tarpeellisuudesta tässä kaupungissa. Yksin ei ole ollut yksinkertaisesti mahdollisuutta tehdä ja osata kaikkea. Toivottavasti saan lisää hyviä työntekijöitä joukkoon mukaan, kun toiminta laajentuu entisestään.

Turku 1.1.2007 Sami Heino

TOIMINTASUUNNITELMA

YRITYKSEN LIIKEIDEA (kopioitu vanhoilta sivuilta):
Yritys on käynyt läpi rajun muutosvaiheen vuosien 2005-2007 aikana ja vanha rumpukoulu (Lifeline Drummers) on laajentanut toimintaansa täysimittaiseksi musiikkikouluksi ja tuotantofirmaksi. Muutosvaiheen aikana työnimenä on käytetty -Lifeline Music Workshops- nimeä. Pitkän harkinnan jälkeen olemme päätyneet nimeen -Lifeline Productions- koska se kuvaa mielestämme parhaiten nykystä toimenkuvaamme, joka ulottuu koulutuspalvelujen tuottamisesta, studio- ja tapahtumatuotantoon. Nämä tominnot tasapainottavat yritystä taloudellisesti ja mahdollistavat pienemmän riskin ja joustavuuden.

Esim. Kitaratunnit, bassotunnit, rumputunnit, laulutunnit, syntikkatunnit, studiokoulua ja bändivalmennusta on nyt saatavilla meiltä. Huippuvarusteltu studio tarjoaa laadukkaan työskentelykokemuksen vaativallekin ammattimuusikolle tai studiotuottajalle. Sijainti Turun ydinkeskustassa mahdollistaa sujuvan yhteistyön ammattilaisten ja harrastajien kanssa.

Tarjoamme monipuolisen palvelukattauksen ja pystymme toimittamaan äänen- ja kuvan tuotannot kaikkien nykyisten mediavälineiden käyttöön. Eli se pitää sisällään mm. MP3/CD/DVD/radio/video/TV- esituotannot, tuotannot, sekä jälkituotannot. Luonnollisesti kehitys- ja laajennustyö jatkuu tästä eteenpäin aktiivisesti.

PÄÄKOHDERYHMÄ:
Studion puolella erityisesti bändit, artistit, sekä musiikki -ja media alan yritykset. Ammattilaiset ja harrastelijat. Koulutuspuolella yleisesti kaikki ihmiset ikään ja sukupuoleen katsomatta, jotka ovat kiinnostuneita musiikin soittamisesta, eivätkä halua tavanomaiseen klassiseen tai jazz-painotteiseen oppilaitoskoulutukseen. Pääkohderyhmä on 7-25 vuotiaat nuoret, mutta periaatteessa kaikille ikäryhmille mainostetaan ja tarjotaan palveluita. Ammattilaisille tarjoamme varteenotettavan yhteistyökumppanin kaikkeen alan toimintaan.

MARKKINATILANNE JA KEHITYS:
Potentiaalisia asiakkaita ajatellen markkinatilanne ei ole muuttunut huonompaan suuntaan toimintamme kannalta. Viihdeteollisuus on jatkuvassa kasvussa, joskin kilpailu kovenee tasaisesti. Koulutuksen ja harrastamisen suhteen, nuorten vanhemmat etsivät aktiivisesti monipuolisia harrastusmahdollisuuksia jälkikasvulleen. Aikuisilla itsellään tilanne on samanlainen. Monet etsivät uusia virikkeitä, harrastuksia ja elämyksiä arkipäiväänsä. Musiikin suhteen kulutus on kasvussa ja harrastaminen on kasvussa. Parasta on se, että esim. soittimien hinta/laatusuhde on parantunut 10 vuoden aikana n. 50 %. Tämä helpottaa entisestään mm. soittoharrastuksen aloittamista.

MARKKINOINTISUUNNITELMA:
Suunnitelma on erittäin yksinkertainen: Suoramarkkinointi julisteilla, käyntikorteilla ja mainoksilla. ”Sana kiertoon” periaatteella omien tyytyväisten asiakkaiden kautta. Palstailmoittelu lehdissä ja internetissä. Erityisesti panostetaan internetnäkyvyyteen erilaisten hakukonetuloksien parantamisessa. Kotisivujen hakutulosten optimointi on tärkeää ja kaikki tähtää siihen että saamme ihmiset käyttämään kotisivujemme tietoja hyödykseen. Ne ovat kaikkein tärkeimmät välineet tiedonlähteenä ja vuorovaikutuksen mahdollistajana potentiaalisten asiakkaiden löytämiseksi.

Kotisivujen sisältöön on panostettu ja tarkoituksena on tarjota kattavasti tietoa meidän palveluista. Osa informaatiosta on aika yksityskohtaista, mutta infomäärää on yritetty porrastaa eri tasoille, jotta perustietojen saaminen ei hautautuisi liikaa isojen infotekstien alle. Lisäämme silmänruokaa silloin tällöin kuvien ja videoiden muodossa, sitä mukaa kun ehditään tekemään ja serveritila antaa myöden. Jossain vaiheessa saamme myös ääninäytteitä studion puolelle, mutta tekstisisältö on nyt tärkeintä.

TOIMIALAN KEHITYS JA KILPAILU:
Toimialan kehitys on entisellään, tasaisen hidas, mutta varmasti nousujohteinen koko maassa. Turun alueen tilanne on pysynyt oikeastaan paikallaan. Muutamia palveluja joita tuotamme, ei löydy muualta Turun alueelta lainkaan, tai niitä on todellä vähän. Sitten puolestaan muutamista palveluista on useitakin vaihtoehtoja tarjolla. Kilpailutilanne on siis meidän kannalta kohtalaisen hyvä. Esim. yksityisoppilaiden opetuksessa on kilpailua selvästi enemmän, mutta me tarjoamme mielestämme hyvän vaihtoehdon kilpailijoihimme nähden. Erityisesti viihtyisät opetustilamme ja laadukkaat instrumenttimme ovat harvinaista herkkua, verrattuna perinteiseen opetuskalustoon eri oppilaitoksissa.

MENESTYMISEN PÄÄPERIAATTEET JA STRATEGIA:
• uskomme itseemme ja ideaamme
• tarjoamme monipuolista, laadukasta ja yksilöllistä palvelua asiakkaillemme edullisesti
• pyrimme jatkuvasti ylittämään asiakkaittemme odotukset
• ymmärrämme asiakkaidemme tarpeita, resursseja, sekä kulutustottumuksia
• toimimme kaupungin keskustassa, joten meille on helppo tulla
• tyytyväiset asiakkaamme ovat parhaita mainostajiamme
• meillä on tukijoita, jotka uskovat yritysideaamme ja toimintaamme
• pyrimme kannattavaan liiketoimintaan, mutta emme ole ahneita.
• tiedämme riskit ja mikä on taloudellisesti järkevää
• investoinneissa tingitään ehkä hinnoista, mutta ei ei laadusta
• tiimityöskentely on tehokkain toimintatapamme kehityksessä ja kilpailussa
• etsimme jatkuvasti uusia yhteistyökumppaneita
• jatkuva itsearviointi ja asiakaspalaute tehostavat toimintaamme
• teemme etukäteen työtä tutkimalla kulutusta, koulutustarvetta ja markkinoita
• kehitämme ja uudistamme itseämme

PÄÄTAVOITTEET:
Saada monipuolinen ja uskottava, musiikin ja media-alan yritys keskelle Turkua. Saada henkilökohtaista turvaa omalle henkilökunnalle työpaikan muodossa, jossa ihmiset voisivat tehdä sitä mistä pitävät eniten, ja mitä osaavat parhaiten. Tarjota työpaikkoja, tilapäistöitä,-tai työharjoittelupaikkoja myös tämän alan osaajille/opiskelijoille.

Saada asiakkaillemme, erityisesti nuorille alan harrastajille uusia ulottuvuuksia ja mahdolliuuksia toteuttaa itseään. Tarjota osaamista ja ratkaisumalleja menestykseen, elämässä, työssä ja "bisneksissä", sekä tarjota yhteistyökumppaneillemme, sekä muille tukijoillemme heidän panostukselleen vastinetta.